Belső szépség

A holisztikus cikksorozat első részében Bach Edit életvezetési tanácsadóval beszélgettem a belső szépségről, mert ez az alap, innen indul minden. Megvizsgálunk és pontosítunk néhány idekapcsolódó fogalmat, ötleteket és technikákat mutatunk, hogyan kerülhetünk egyre inkább harmóniába önmagunkkal.

Mindenek előtt fontos lenne tisztáznunk a szépség fogalmát. A szépség egy olyan szubjektív jellemzője egy személynek, tárgynak vagy akár egy gondolatnak, amely jó érzést, vagy örömöt okoz bennünk. Mivel ez mindig az egyén érzésvilágából indul ki, ezért eltérések lehetnek abban, hogy ki mit talál szépnek. A harmóniát és a természettel való egyensúlyt viszont valószínűleg mindenki szépnek találja.

A belső szépség eléréséhez a testi és lelki egészség a kiindulópont. Igazán harmóniában akkor vagyunk, ha magunkkal összhangban vagyunk, ami hatással van többek között viselkedésünkre, mimikánkra, testtartásunkra, járásunkra – mondja Edit. Az önmagunkban való bizalom, önmagunk becsülése, elfogadása, reális értékelése, tisztelete és szeretete adhat egy olyan stabil alapot, amellyel mások minden külsőségek nélkül is szépnek fognak látni minket. Ez az a fajta pozitív kisugárzás, amit az emberek mindig keresnek. Ez a szépség alapja, minden mást erre építhetünk tovább.

Hogyan kerülhetünk belső harmóniába önmagunkkal?

Edit szerint ez bizony nem egy könnyű feladat. Hosszú lehet az út, és sok belső munkára van szükség. Először is fontos a tudatosság. Tudnunk kell, kik vagyunk (önmagunk mély ismerete és elfogadása), mit akarunk, hol vagyunk most és merre tartunk. Ma már sokféle eszköz segítheti ezt az utat, de az első lépéseket mindig magunknak kell megtenni. A legfontosabb, hogy vegyünk észre, vizsgáljunk meg és változtassunk meg olyan dolgokat az életünkben, melyek nem okoznak örömöt, vagy nem visznek a céljaink felé. Minél több öröm van az életünkben, minél jobban ismerjük és elfogadjuk saját magunkat, valamint képesek vagyunk pozitív egyensúlyban lenni külső és belső világunkkal, annál harmónikusabb, kiegyensúlyozottabb és boldogabb lesz az életünk. 

Mit jelent tudatosnak lenni?

Tudatosak akkor vagyunk, amikor szabad döntésünk van arról, hogy valamit megteszünk-e vagy sem. Amikor magunk döntünk arról hogyan és mit cselekszünk, nem pedig egy minta vagy elvárás alapján tesszük azt.

Mikor érdemes elkezdeni a belső munkát?

Úgy gondolom minél korábban – mondja Edit –, amint felismerjük, hogy nem vagyunk jól, hogy valamiben fejlődnünk kell. Érdemes figyelni a külső vagy belső jelzésekre is, mint például tartós alvásprobléma, folyamatos levertség, állandó stressz, stb. Ha vannak bármilyen jelzések, vizsgáljuk meg mi okozza azokat, van-e létjogosultságuk, és ha igen akkor kezdjünk el tudatosan változtatni.

Amikor elkezdünk önmagunkon dolgozni, az olyan, mint amikor nekiállunk kitakarítani a lakást. Sokszor vannak az életterünkben felesleges és olykor kellemetlen dolgok, amik nem támogatják az életünket, csak helyet és energiát vesznek el tőlünk (fogják a port). Az első és legfontosabb lépés, hogy észrevegyük, felismerjük mik ezek a dolgok, majd tudatosan megvizsgálva döntsünk arról, van-e helyük az életünkben, segítenek-e, támogatnak-e abban, hogy elérjük céljainkat.

Ha belül, magunkban rend van, akkor az kifelé is megnyilvánul, és fordítva is működik. Kezdjünk el rendet tenni a környezetünkben, és váljunk meg a felesleges dolgainktól – mindentől ami már nem támogat! Ez a folyamatos külső rend és tudatosság olyan változásokat indít majd el bennünk, melyek egyre pozitívabb, harmonikusabb, és természetesen szép kisugárzáshoz vezetnek.

Hogyan induljunk el?

Sokféle módszer létezik, mi most két hatékony technikát osztunk meg veletek, amely a probléma megoldásban, a stressz kezelésben és önmagunk elfogadásában adhat segítséget.

Összehasonlító módszer 

Az első módszer az önmagunkról való reális kép kialakításában segít. (Ezt talán sokan használják is, csak nem tudatosan.) Sajnos nagyon sokszor nem a valós képet látjuk önmagunkról. Nem az összképre figyelünk, hanem apró hibáinkra fókuszálva, azokat felnagyítva gondoljuk magunkról, hogy nem vagyunk elég szépek, vagy szerethetőek. Ezzel sokat árthatunk magunknak! Egy külső szemlélő a teljes lényünket tapasztalva észre sem veszi azokat a dolgokat, melyeket mi tökéletlennek látunk önmagunkon. Higgyük el azt, amit többen is hasonlóan szépnek, vagy pozitívnak látnak velünk kapcsolatban!

Íme a módszer

Írd le öt jó tulajdonságodat és öt rossz tulajdonságodat, illetve írj egy öt mondatos jellemzést magadról. Ezután kérj meg három-öt embert a környezetedből, hogy szintén írjanak rólad egy hasonló listát. Fontos, hogy csak olyanokat kérj meg, akik reálisan és őszintén tudnak véleményt formálni rólad! Hasonlítsd össze a listájukat a sajátoddal!

A Munka technika

A második módszer egy négy kérdéses technika Byron Katie-től. Katie módszerének segítségével megérthetjük, hogy negatív érzéseinket nem a körülöttünk lévő világ okozza, hanem az, amit mi hiszünk a körülöttünk lévő világról.

Ha adódik egy zavaró probléma, vagy stresszes szituáció, először is vedd észre, hogy az erre irányuló negatív érzések nem a külvilágból származnak, hanem azokat saját gondolataid okozzák. Vizsgáld meg ezeket a gondolatokat a következő kérdések segítségével:

  1. Biztos igaz az amit gondolok?
  2. Egészen biztos, hogy igaz?
  3. Mi történik, akkor, ha tényleg elhiszem, hogy igaz?
  4. Ki lennék enélkül a gondolat nélkül?

A végén próbáld megfordítani a számodra stresszt, szenvedést, zavart okozó gondolatodat, annyiféleképpen, ahányféleképpen csak tudod, és vizsgáld meg ezeknek is az igazság tartalmát. Szinte minden esetben kiderül, hogy ezek a megfordított állítások legalább olyan igazak, mint maga a zavart okozó gondolat. Mire a folyamat végére jutunk nyilvánvalóvá válik, hogy a fejünkben lejátszódó, “szenvedést” okozó gondolat már nem is állja meg a helyét, hiszen akár a teljes megfordítása is igaz. Ennek a technikának az elsajátítása gyakorlást és munkát igényel, de megéri, mert rendkívül hatékony.

A módszert leíró könyv ingyenesen letölthető.

Ha szeretnél szuper szépségtippeket kapni tőlem, és értesülni izgalmas arctornás eseményekről, iratkozz fel hírlevelemre: